Pediatria

Pediatria jest dziedziną medycyny, która zajmuje się opieką i rozwojem dzieci oraz leczeniem chorób dziecięcych.

Czym zajmuje się lekarz pediatra?

Pediatra, podobnie jak internista, jest specjalistą posiadającym wiedzę z zakresu różnych dziedzin medycyny.

Lekarz ten zajmuje się profilaktyką, diagnozowaniem i leczeniem dzieci i młodzieży od niemowlęctwa, aż do 18. roku życia. Jest to lekarz, który stale czuwa nad rozwojem dziecka: udziela rodzicom porad dotyczących opieki nad niemowlętami i dziećmi, zleca i interpretuje badania okresowe, zleca szczepienia ochronne, czy też rozpoznaje zaburzenia rozwojowe.

Jakie choroby leczy pediatra?

Do chorób, które najczęściej leczy pediatra, należą: przeziębienie, grypa, schorzenia wieku dziecięcego typu: ospa wietrzna, odra, świnka, różyczka, czy szkarlatyna. Jednak lekarz ten rozpoznaje również choroby i wady serca, układu pokarmowego, moczowego, zmiany skórne, czy alergie.

Z jakimi objawami należy zgłosić się do lekarza pediatry?

Do lekarza pediatry rodzice powinni zgłosić się zawsze, gdy zdrowie lub zachowanie dziecka budzi ich niepokój. Do objawów, z którymi rodzice najczęściej się zgłaszają, należą:

• podwyższona temperatura,
  • kaszel, katar,
  • wysypki i zmiany skórne,
  • wzdęty brzuszek,
  • biegunki i zaparcia,
  • wymioty,
  • brak apetytu,
  • nadmierna płaczliwość,
  • nadmierna senność lub osowiałość dziecka,
  • brak reakcji na bodźce zewnętrzne: nasze gesty, głos, mimikę,
  • opóźniony rozwój ruchowy,